دانلود مستقیم جدیدترین طرح های توجیهی

محل لوگو

آمار سایت

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 298
  • بازدید دیروز : 192
  • بازدید کل : 651938

چگونه یک طرح توجیهی بنویسیم؟


چگونه یک طرح توجیهی بنویسیم؟

خوب این همه در مورد طرح توجیهی صحبت کردیم حالا قرار است یاد بگیریم چطور یک طرح توجیهی بنویسیم .همین حالا بدانید که این مقاله جزو طولانی ترین مطالب سایت است پس صبر و حوصله بخرج دهید تا با فوت و فن نگارش طرح توجیهی آشنا شوید . طرح توجیهی برای یک پروژه یا فعالیت تجاری در هر سازمان اقتصادی بزرگ و شرکت کوچکی به عنوان یک سند اصلی تلقی می شود که مقیاسی خواهد بود برای کارمندان و مدیران تا بواسطه آن بتوانند میزان موفقیت های خود و شرکت را بسنجند و برای فعالیت های آتی خود تصمیم گیری کنند. این برنامه بر اساس توانایی های شرکت در نیروی انسانی, تجهیزات و سرمایه تهیه می شود.

به عنوان مثال داشتن یک برنامه کسب و کار مناسب هنگام ارائه تقاضای دریافت وام ازموسسات اعتباری همچون بانک ها نقش موثری در تصمیم گیری آنها برای حمایت از شرکت شما و پروژه های در دست اجرای شما دارد.

در ادامه با اطلاعات مورد نیاز برای تهیه یک برنامه کسب و کار آشنا می شویم.

اساسا دو هدف‌ اصلي‌ در نوشتن‌ طرح‌ تجاري‌ وجود دارد. هدف‌ اول‌ و مهمتر آنست‌ كه‌ از اين‌ طرح‌ در طول‌ عمر كسب وكار خود به‌عنوان‌ راهنما استفاده‌ كنيد. اين‌ طرح‌، نمونه‌ والگوي‌ كسب وكار شما خواهد بود و براي‌ نگاه‌ داشتن‌ شما در مسير درست‌ بكار مي‌رود. طرح‌ شما براي‌ آنكه‌ داراي‌ ارزش‌ باشد بايد با زمان‌ پيش‌ رود. اگر شما‌ طرح تجاري تهيه نماييد كه‌ از زمان‌ جلوتر است‌ از بسياري‌ از مشكلات‌ و ناكامي‌ها پرهيز كرده‌ و آنها را حذف‌ خواهيد كرد .

دوم‌ آنكه‌ اگر بدنبال دريافت وام هستيد يا قصد استقراض داريد طرح‌ تجاري‌ موردنياز است‌. اين‌ طرح‌،اطلاعات‌ مفصلي‌ در مورد تمامي‌ جنبه‌هاي‌ عمليات‌ گذشته‌ و فعلي‌ شركت‌ را در اختيار وام‌دهنده‌ قرار مي‌دهد و پيش‌بيني‌هاي‌ آتي‌ را نيز عرضه‌ مي‌كند.

متن‌ طرح‌ تجاري‌ بايد دقيق‌ بوده‌ و بيشترين‌ ميزان‌ اطلاعات‌ ممكن‌ را در بر داشته‌ باشد. اين‌ امر به‌نظر متناقض‌ مي‌آيد اما مي‌توانيد اين‌ مسئله‌ غامض‌ را با استفاده‌ از روش‌ واژگان‌ كليدي‌ حل‌ كنيد. كليد واژه‌هاي‌ زير را روي‌ كارتي‌ بنويسيد و آن را به ‌هنگام‌ نوشتن‌ در مقابل‌ خود قرار دهيد.

 

چه‌كسي‌، چه‌ چيزي، كجا، چه‌ موقع‌، چرا، چگونه‌،چقدر

در ابتداي‌ هر بخش‌ از طرح‌ تجاري‌ به‌هر يك‌ از اين‌ پرسش‌ها در يك‌ پاراگراف‌ پاسخ‌ دهيد. سپس‌ با تشريح‌ هر كدام‌ از آن‌ مطالب‌ در متن‌ به‌كار ادامه‌ دهيد.

طرح‌ تجاري‌ هيچ محدوديتي‌ از نظرحجم يا تعداد صفحات ندارد. بطور متوسط‌ طرح‌ تجاري‌ در30 تا 40 صفحه‌ تهيه مي شود‌. طرح‌ را به‌بخش‌هاي‌ مختلف‌ تقسيم‌ كنيد. درمورد كارهايي كه بايد صورت بگيرند زمانهاي شروع و ختم هر كار را تعيين كنيد. نوشتن‌ طرح‌ تجاري‌ موثر به‌نظم‌، صرف‌ وقت‌ و نگارش‌ نياز دارد.

با تهية‌ فهرست‌ اسناد به‌ هنگام‌ نوشتن‌ متن‌ در زمان‌ صرفه‌جويي‌ مي‌كنيد. مثلاً چنانچه‌هنگام‌ نوشتن‌ در مورد ساختار قانوني‌ و حقوقي‌ كسب وكار خود متوجه شديد كه به نسخه اي‌ از توافق‌نامة‌ همكاري‌ نياز داريد، اين‌ توافق‌ نامه‌ را در فهرست‌ اسناد اضافه‌ نمائيد. به‌هنگام‌ تكميل‌ هر‌ بخش‌ از طرح تجاري‌ فهرستي‌ نيز از اسناد مورد نياز تهيه‌‌كنيد.

با به‌خاطر داشتن‌ اين‌ مطالب‌ مي‌توانيد تهيه‌ طرح‌ تجاري خود را آغاز كنيد. با مطالعه اين مطلب تصويري‌ از روند تهيه طرح‌ تجاري‌ بدست‌ خواهيد آوريد.

 

خلاصه مدیریتی که تشریح کننده رنوس اهداف و دیدگاه های شما باشد

اولین بخشی که باید در طرح خود بیاورید و معمولا از حدود ۲ الی ۳ صفحه بیشتر نباید تجاوز کند خلاصه مدیریتی نام دارد. خلاصه مدیریتی استراتژی کسب و کار شما را معرفی می نماید و مطمئنا مهمترین بخش برای مدیران و موسسات اعتباری است. توجه داشته باشید که اکثر مدیرانی که قرار است به به جریان افتادن پرونده طرح شما برای دریافت کمک و حمایت مالی تایید کنند همیشه دچار مشکل کمبود وقت هستند و از این رو نباید انتظار داشته باشید که با دقت کامل برای خواندن طرح شما که در چندین صفحه تهیه شده وقت بگذارند.

برای اینکه بتوانید در عرض چند دقیقه اهداف و اولویت ها و برنامه های خود را برای آنها بازگو کنید باید مطالب کل طرح را به صورت اجمالی و قانع کننده همراه با اعداد و ارقام پیشنهادی در صفحات محدودی به صورت تایپ شده در اختیار آنها قرار دهید. اگر شما نتوانید در دو, سه صفحه مسئول رسیدگی به برنامه کسب و کار خود را قانع کنید که طرح کسب و کارتان قابل اطمینان و ارزشمند برای سرمایه گذاری است مطمئن باشید که جلسه را دست خالی ترک خواهید کرد.

همچنین این خلاصه به عنوان یک ابزار ارتباطی برای کارمندان و مشتریان بالقوه شما که نیاز دارند از ذهنیات و اندیشه شما آگاه شوند دارای اهمیت زیادی است.

 

شرح مختصری از چگونگی آغاز به کار شرکت

به صورت واضح اساس شکل گیری و آغاز به کار شرکت را شرح دهید و نحوه رسیدن به ایده و شروع این کسب و کار را توسط خود و یا همراه با شرکایتان را بیان نمایید. در این قسمت باید سعی کنید از نکته ها و اصولی که موسسه اعتباری طرف شما بر آن تاکید دارد استفاده کنید و دغدغه های خود را با چالش های آنها همسان سازید. به عنوان نمونه اگر با یک بانک یا شرکت که اولویت را بر صادرات و واردات گذاشته برای فعالیت های تولیدی وارد مذاکره نشوید یا اگر به این کار دست زدید از ظرفیتهای طرح خود برای امر صادرات و واردات سخن بگویید.

 

اهداف شرکت شما

در چند پاراگرف اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را برای شرکت تشریح کنید. بیان کنید که طبق برنامه ریزی های خود در چه مدت زمانی به این اهداف دست خواهید یافت؟ در بازاری که برای کسب و کار خود در نظر گرفته اید مشتریان شما چه کسانی خواهند بود و بر کدام بخش از بازار تمرکز خواهید کرد و هدف از این انتخاب ها را بیان کنید.

 

سوابق گروه مدیریتی

بخش مدیریت باید شامل اطلاعات شخصی و کاری اعضا باشد و همچنین اطلاعاتی نسبت به سوابق کاری و مسئولیتهای مرتبط آنها را در اختیار بگذارد. این اطلاعات باید نمایانگر دانش و تجربیات علمی و عملی گروهی باشد که شما برای پیاده سازی طرح خود انتخاب کرده اید. این بخش می تواند تا حدود زیادی خیال سرمایه گذاران طرح شما را از توانمندی شما برای اجرای طرح راحت کند.

 

خدمات یا محصولاتی که در طرح شما پیشنهاد شده

نکته ای که در این بخش مورد توجه قرار می گیرد تفاوت ها و مزیت هایی است که کالاها و خدمات شما با سایر محصولات بازار دارد. در این بخش باید به صورت دقیق کالاها و یا خدماتی را که پس از اجرای موفق طرح قابل ارائه هستند را معرفی و با محصولات مشابه بازار داخل و بین الملل مقایسه نمایید و علل برتری طرح خود را در مقایسه با آنها از نظر کمی و کیفی بیان کنید.

 

کشش بازار برای کالاها و خدمات شما

به خاطر داشته باشید که شما مجبور هستید تا موسسات اعتباری, کارمندان و دیگر افراد موثر و فعال در بازار مورد نظر خود را برای حمایت، همکاری، خرید و سرمایه گذاری متقاعد سازید. شما برای این بخش نیازمند انجام تحقیقات گسترده ای هستید.

اگر کسب و کار مورد نظر شما در محیط وب شکل خواهد گرفت یا هم در اینترنت و هم در محیط فیزیکی قابل پیاده سازی است باید کشش بازار منطقه ای و بین اللملی را برای طرح مورد نظر خود تعیین کنید.

 

استراتژی بازاریابی

چگونه می خواهید شروع فعالیت خود را به دنیا اعلام کنید. آیا تبلیغات کاغذی، تلویزیونی یا اینترنتی و یا هر سه را انتخاب می کنید؟آیا از ابزارهای بازاریابی برخط مثل سرویس های های http://www.bCentral.com استفاده می کنید تا سایت خود را در موتور های جستجو و سایر سایت ها قرار دهید.

همچنین شما نیازمند محاسبه و آماده کردن میزان هزینه های تبلیغاتی و بازایابی هستید.

 

دورنمای اقتصادی سه الی پنج ساله

این بخش باید شامل خلاصه ای از پیش بینی های مالی شما باشد که در قالب اعداد و ارقام نحوه دست یابی شما را به دورنمای مفروضتان را بیان نماید.

بایستی اطلاعات مربوط به میزان درآمد ها و هزینه های مربوط به هر یک از دوره های زمانی را بیان نمایید. یکی دیگر از مواردی که باید در این قسمت مورد اشاره قرار دهید مقدار پولی است که تمایل دارید از موسسه اعتباری مورد نظر خود دریافت نمایید تا بوسیله آن هزینه های اولیه های مربوط به شروع کار خود را تامین کنید.

تکمیل درست، کامل و شفاف این بخش حساس ترین بخش از طرح شماست و می تواند موفقیت یا شکست طرح شما را تضمین نماید.

 

نحوه تنظیم و ارائه طرح کسب و کار

مسائلی وجود دارد که در بهتر شدن برنامه کسب و کارشما اثر گذارند و بهتر است در نوشتن طرحتان به آن‌ها توجه کنید.

:: جلد و شیرازه‌بندی طرح تجاری باید مناسب باشد. به یاد داشته باشید که برداشت اولیه افراد از شما از طریق طرح تجاری ایجاد می‌شود. جلسه گزارش باید شامل موضوعاتی از قبیل؛ نام قانونی کسب‌ و کار، نشان یا علامت شرکت، نشانی، شماره تلفن، دورنگار، نشانی پست الکترونیک، سایر راه‌های تماس در صورت موجود بودن، ذکر ضرورت و محرمانه بودن طرح.

:: طرح باید عاری از هر گونه اشتباه تایپی و دستور زبانی باشد. نوع قلم به کار رفته باید ساده و خوانا باشد.

:: در ابتدای طرح، فهرست بیاورید تا افراد بتوانند هر بخش دلخواه را به سرعت پیدا کرده و بررسی نمایند.

:: گزارش را بر روی کاغذ با کیفیت خوب و به صورت یک رو تحریر نمایید.

:: حاشیه‌های مناسبی را انتخاب کنید. این موضوع برای آنکه خواننده بتواند سؤالات یا پیشنهاداتی را بنویسد مفید می‌باشد.

:: اگر کسب‌ و کار مورد نظر شما عبارات ویژه و یا عباراتی که از حرف اول واژه‌های یک گروه کلمات مانند (گروه آموزشی جو کار) گاج ساخته می‌شود، بهتر است از این عبارات کمتر استفاده کنید و یا سعی کنید آن را بیشتر توضیح دهید.

:: صفحات را شماره‌گذاری کنید و آن را به فهرست مندرجات تطبیق دهید.

:: طرح را کوتاه و فشرده تهیه نمایید و از ارائه اطّلاعات غیر مرتبط و فرعی اجتناب کنید. جزئیات لازم را می‌توانید در صورت ضرورت به صورت ضمائم ارائه نمایید.

:: نمونه‌های آگهی‌ها، موضوعات مربوط به بازاریابی و سایر اطّلاعات و منابع و مآخذ اطّلاعات که به ارائه بهتر مطالب کمک می‌کنند را می‌توانید در ضمائم ارائه کنید.

:: گزارش را به صورتی صحافی کنید که هنگام باز کردن، صفحات به راحتی و به صورت صاف و هموار در مقابل یکدیگر قرار گیرند.

:: در هزینه صحافی گزارش زیاده‌روی نکنید. گزارشی که به جلد آن توجه زیادی شود ولی از محتوای لازم برخوردار نباشد بیشتر شک و تردید خواننده را بر می‌انگیزد.

:: همیشه واقعیت‌ها را ذکر کنید و از دروغ به پرهیزید.

 

هنگام ارائه طرح به نکات زیر نیز توجه کنید:

:: با حرارت و احساس، طرح خود را به مخاطب ارائه دهید ولی در بروز احساسات زیاده‌روی نکنید.

:: مخاطبان طرح خود را بشناسید و مطابق با خواسته آن‌ها ارائه کنید.

:: نخست سرفصل مطالب عمده را عنوان کنید و جزئیات را برای بعد بگذارید.

:: ارائه شما باید ساده و قابل فهم باشد. روی دو تا سه موضوع اصلی تمرکز کنید و از ذکر جزئیات فنی به پرهیزید.

:: از وسایل شنیداری و دیداری بهره بگیرید.

:: ارایه را با ذکر مجدد نقاط قوت پایان دهید.

:: خود را برای پاسخگویی به پرسش‌های احتمالی سرمایه‌گذاران آماده کنید.

:: به طور دقیق و روشن معامله پیشنهادی را مشخص کنید.

:: سفارش‌های نقدی را قبل از ارائه طرح انجام دهید، حتی اگر ارائه طرحتان به تعویق افتد.

:: از جملات مبهم، سر بسته و مسائل واهی دوری کنید.

:: مشکلات و مسائل بالقوه کار را آشکار و درباره آن‌ها بحث کنید.

خوب حالا نوبت به آن رسیده است که سیر تا پیاز یک طرح تجاری یا همان طرح توجیهی جامع را برای شما بیان کنیم تا با همه ابعاد نگارش طرح توجیهی آشنا شوید:

كسب وكار

بخش‌ اصلي‌ و اول‌ طرح‌ شما به‌جزئيات‌ مربوط‌ به‌كسب وكار‌ مربوط‌ مي‌شود. اين‌ بخش‌ را با خلاصة‌ يك‌ صفحه‌اي‌ در تشريح‌ عناصر اصلي‌ كسب وكار خود آغاز كنيد. سپس‌ بخش‌هاي‌ مختلف‌ ذكر شده‌ در خلاصه‌ را شرح وبسط ‌دهيد. از سيستم‌ كليد واژه‌ها استفاده‌ كنيد. تمامي‌ موضوعات‌ مربوط به‌كسب وكارخود را كه‌ به‌نظر شما منطقي‌ مي‌آيند ذكر كنيد. اطلاعات‌ مربوط‌ به‌صنعت‌ (بطور كلي‌) و كسب وكارخود را (بطور اخص‌) ذكر كنيد. مطالب‌ را به صورت مستقل ذكر كرده‌ و پيش‌بيني‌هاي‌ خود را با داده‌هاي‌ بخش‌ اسناد توجيه‌ كنيد.

 

ساختار قانوني‌

دلايل‌ انتخاب‌ ساختار قانوني‌ موردنظر خود را ذكر كنيد. اگر ساختار كسب وكار شما مالكيت شخصي است مي‌توانيد مجوز فعاليت‌ خود را ضميمه‌ كنيد. اگر ساختار انتخابي كسب وكارشما مشاركت ‌ است نسخه اي از توافق‌ نامة‌ همكاري‌ و مشاركت‌ را به‌بخش‌ اسناد اضافه‌ كنيد. توافق‌ نامة‌ شما بايد شرايط‌ مربوط‌ به‌كناره‌گيري شركا و انحلال را در بر داشته‌ باشد. در اين‌ توافق‌ نامه‌ بايد نحوة‌ توزيع‌ سود و مسئوليت‌ مالي‌ هر ضرري‌ موجود‌ باشد. دلايل‌ مربوط‌ به انتخاب اين‌ شرايط‌ در توافق‌ نامه‌ را تشريح‌ كنيد. اگر شركتي ‌ تاسيس‌ كرده‌ايد علت‌ انتخاب‌ اين‌ شكل‌ قانوني‌ و نحوة‌ عملكرد در ساختار شركتي‌ را تشريح‌ كرده‌ و نسخه اي از مجوزها و اساسنامه‌ را به‌ بخش‌ اسناد اضافه‌ كنيد.

اگر قصد داريد ساختار قانوني‌ را در آينده‌ تغيير دهيد پيش‌بيني‌هاي‌ مربوط‌ به‌علت‌ تغيير، زمان‌ تغيير، افراد دخيل‌ و مزيت‌ تغيير براي‌ كسب وكار‌ را توضيح‌ دهيد.

 

تشريح‌ كسب وكار‌

در اين‌ بخش‌ از طرح‌ شما كسب وكار خود را به‌ تفصيل‌ بيان‌ مي‌كنيد. به‌ پرسش‌هاي‌ كليدي‌ مربوط‌ به‌ تاريخچة‌ كسب‌ و كار و وضعيت‌ فعلي‌تان‌ و پيش‌بيني‌هاي‌ آتي‌ مربوط‌ به‌ تحقيق‌ و توسعه‌ پاسخ‌ دهيد. دارائي‌هاي‌ جاري‌ را ذكر كرده‌ و موجودي‌ موجود را از نظر اندازه‌، ارزش‌، نرخ‌ گردش‌ كار و قابليت‌ بازاريابي‌ بيان‌ كنيد. روندهاي‌ صنعت‌ را نيز وارد كنيد. محصولات‌ خود را از نظر منحصربفرد بودن شرح داده‌ و ذكر كنيد چگونه‌ مشتريان‌ از محصول يا خدمت شما منتفع مي گردند. همچنين درمورد اينكه انتظار چه‌ موفقيت‌هايي‌ را در سه‌ تا 5 سال‌ آينده‌ داريد توضيح بدهيد.

 

محصولات‌ يا خدمات‌

توضيح‌ كاملي‌ از محصولات‌ خود از مرحلة‌ مواد خام‌ تا اقلام‌ نهايي‌ ارائه‌ كنيد. از چه‌ مواد خامي‌ استفاده‌ مي‌كنيد، قيمت‌ آنها چقدر است‌، عرضه‌كننده‌هاي‌ خود را معرفي‌ كنيد، آنها در كجا هستند، چرا آنها را انتخاب‌ كرده‌ايد؟ توضيحات‌ مربوط‌ به‌هزينه‌ و برگة‌ قيمت‌ها را ضميمه‌ كنيد. مي‌توانيد از يك‌ عرضه‌ كنندة‌ اصلي‌ نياز خود را تامين‌ كنيد اما اطلاعات‌ مربوط‌ به‌ديگر عرضه‌ كنندگان‌ را نيز ارائه‌ كنيد. ذكر كنيد چه راهكارهايي براي مقابله با افزايش‌ ناگهاني‌ سفارش‌ها يا از دست‌ دادن‌ عرضه‌ كنندة‌ اصلي‌ انديشيده ايد.

ممكن‌ است‌ شنيده باشيد كه‌ قرض‌دهنده‌ بدترين‌ حالت‌ را در نظر مي‌گيرد. اين‌ بدان‌ معناست‌ كه‌ وي‌ مي‌خواهد شما از قابليت‌ پيش‌ بيني‌ و حل‌ مسائل‌ بالقوه‌ برخوردار باشيد. انديشيدن‌ به‌ تغييرها و آمادگي‌ براي‌ موارد دور از انتظار براي‌ شما مفيد است‌ زيرا مي‌توانيد به‌ ادامة‌ كار خود اميد داشته‌ باشيد. ازطرفي برخي‌ كسب وكار‌ها موفق‌ نمي‌شوند و شكست‌ مي‌خورند زيرا در كوتاه‌ مدت‌ موفقيت‌ زيادي‌ كسب‌ مي‌كنند. از اينرو برنامه ‌ريزي‌ براي‌ بهترين‌ حالت‌ ممكن‌ نيز لازم است‌. اگر سفارش‌هاي‌ بسيار زيادي‌ دريافت‌ كرديد طرح‌ شما بايد داراي‌ اطلاعات‌ كافي‌ براي‌ بكارگيري‌ پرسنل‌ و كاركنان‌ موردنياز و عرضه‌كنندگان‌ ديگر باشد.

اگرارائه دهنده خدمات هستيدشرح دهيد كه خدمات‌ شما چيست، قابليت‌ عرضة‌ چه‌ چيزي‌ را داريد، چگونه‌ آنرا عرضه‌ مي‌كنيد، كار را چه‌ كسي‌ انجام‌ مي‌دهد و اين‌ خدمات‌ در كجا انجام‌ و اجراء مي‌شوند. همچنين ذكر كنيد كه چرا كارشما يگانه‌ و منحصر به‌ فرد محسوب مي شود‌ و چه‌ چيز ويژه‌اي‌ براي‌ عرضه‌ به‌ مشتريان‌ خود داريد. اگر محصول‌ و خدماتي‌ را ارائه‌ مي‌كنيد كه‌ همراه‌ با هم‌ عرضه‌ مي‌شوند آنرا در طرح‌ خود ذكر كنيد.

دوباره‌ از كليد واژه‌ها استفاده‌ كنيد. خدمات‌ آتي‌ را كه‌ قصد داريد به كار خود اضافه‌ كنيد ذكر نمائيد. مسائل‌ بالقوه‌ و نحوة‌ رفع‌ آنها را ذكر كنيد.

بايد تمامي‌ حقوق‌ مربوط‌ به‌ مالك‌ مثل‌ حق كپي رايت، ثبت‌ اختراع‌ يا نام‌ تجاري‌ را در اين‌ بخش‌ ذكر كنيد.

 

محل‌

اگر محل‌ در طرح‌ تجاري‌ شما مهم‌ است‌ بايد در بخش‌ بازاريابي‌ بر آن‌ تاكيد كنيد. مثلاً اگر فروشگاه‌ خرده‌فروشي‌ را افتتاح‌ مي‌كنيد محل‌ موردنظر با بازار موردنظرتعيين‌ مي‌شود. اگر توليدكننده‌ هستيد و كالاها و خدمات‌ خود را وسيلة‌ حمل‌ كننده‌هاي‌ متداول‌ و معمول‌ عرضه‌ مي‌كنيد محل‌ رابطة‌ مستقيم‌ با بازار موردنظر ندارد و مي‌توانيد محل‌ را در بخش‌ كسب وكار‌ تشريح‌ كنيد.

مي‌توانيد اين‌ بخش‌ را با جملاتي‌ مثل شركت‌ ABC در انباري‌ به‌ وسعت‌ 25000 فوت‌ مربع‌ در خيابان‌ 372 EastMain درBurke قرار دارد. اين‌ محل‌ به دليل‌ قابليت‌ دسترسي‌ به‌ تسهيلات‌ حمل‌ و نقل‌، ايمني‌ خوب‌، هزينة‌ پائين‌ زمين‌ و مجاورت‌ با عرضه‌ كننده‌ها انتخاب‌ شده‌ است‌ شروع‌ كنيد.

حال‌ دلايل‌ مربوط به انتخاب محل‌ را تشريح‌ كرده‌ و توضيحات‌ فيزيكي‌ مربوط‌ به‌دلايل‌ خود را ذكر كرده‌ و نسخه اي‌ از اجاره‌نامه‌ را ضميمه كنيد. اطلاعات‌ مربوط‌ به‌ انتخاب‌ محل‌ را ذكر كرده‌ و ديگر محل‌هاي‌ ممكن‌ را نيز ذكر كنيد. مي‌توانيد عكس‌ها، طرح‌ها نقشه‌هاي‌ مربوط‌ به‌ محل‌ را نيز در بخش‌ اسناد بياوريد.

براي‌ نوشتن‌ آناليز محل‌ از عناوين مذكور در ذيل استفاده‌ كنيد. تنها عناويني‌ را ذكر كنيد كه‌ به‌ كسب‌ كار شما مربوط‌ مي‌شوند.

 

عناوين‌ مربوط‌ به‌ آناليز محل‌

1ـ آدرس‌

2ـ نام‌ رابط‌

3ـ هزينه‌/ فوت‌ مربع‌

4ـ سابقة‌ محل‌

5ـ موقعيت‌ آن‌ نسبت‌ به‌ بازار موردنظر

6ـ الگوي‌ تردد‌ مشتريان‌

7ـ الگوي‌ تردد‌ عرضه‌كنندگان‌

8ـ دسترسي‌ به ‌پاركينگ‌ (شامل‌ دياگرام‌)

9ـ نرخ‌ جرائم‌ در منطقه‌

10ـ كيفيت‌ خدمات‌ عمومي‌

11ـ توضيحات‌ مربوط به مسيرهاي‌ رفت‌ و آمد (پياده‌) در منطقه‌

12ـ فروشگاههاي‌ مجاور و وضعيت‌ تجاري‌ منطقه‌

13ـ مقررات‌ مربوط‌ به‌ آن‌ منطقه‌

14ـ وجود‌ خدمات‌ همگاني‌

15ـ دسترسي‌ مواد خام‌

16ـ دسترسي‌ نيروي‌ كار

17ـ هزينه‌ (اجرت‌) نيروي‌ كار

18ـ دسترسي‌ به‌ محل‌ سكونت‌ كارمندان‌

19ـ نرخ‌ ماليات‌

20ـ ارزيابي‌ محل‌ از نظر رقابت‌

 

مديريت

اين‌ بخش‌ توضيح‌ مي‌دهد كه‌ گردانندگان‌ كسب وكار‌ چه‌ كساني‌ هستند. اگر شما داراي ساختار مالكيت شخصي‌ هستيد در مورد توانايي‌هاي‌ خود توضيح‌ داده‌ و شرح‌ حالي‌ از خود ارائه‌ كنيد. در مورد بخش‌هايي‌ كه‌ در آن‌ نياز به‌ كمك‌ داريد صادق‌ باشيد و نحوة‌ دريافت‌ كمك‌ را بيان‌ كنيد.

اگر كار شما بصورت‌ مشاركتي انجام‌ مي‌شود علت‌ انتخاب‌ شركا را توضيح‌ دهيد و بگوئيد آنها چه‌ كمكي‌ به‌ كسب وكار‌ مي‌كنند و قابليت‌هاي‌ آنان‌ چگونه‌ با يكديگر همخوان و سازگاراست‌. تجربه‌، مهارت‌، سابقه‌ در شرح‌ حال‌ آنها ذكر شده‌ و در بخش‌ اسناد آورده‌ مي‌شود. اگر كار شما شركتي‌ است‌ اطلاعاتي‌ مفصل‌ مربوط‌ به‌ ساختار شركت‌ و دفاتر آنرا ارائه‌ كنيد. شرح‌ حالي‌ از تمامي‌ مسئولان‌ ارائه‌ كرده‌ و به‌ پرسش‌هاي‌ زير در مود آنان‌ پاسخ‌ دهيد. آنها كيستند؟ چه‌ مهارت‌هايي‌ دارند؟ چرا آنها را انتخاب‌ كرده‌ايد؟ چه‌ مزيتي‌ براي‌ سازمان‌ دارند؟

 

پرسنل‌

در اين جا شرحي در مورد اينكه چه‌ كسي‌ كار را انجام‌ مي‌دهد؟ چرا آنها انتخاب‌ شده‌اند؟ آنها چگونه‌ استخدام‌ مي‌شوند؟ دستمزد آنان‌ چقدر است‌؟ آنها چه‌ كاري‌ انجام‌ مي‌دهند؟ آورده مي شود . وظايف‌ و توضيحات‌ شغلي‌ تمامي‌ پرسنل‌ را ذكر كنيد. مزيت‌هاي‌ هر كدام‌ از كارمندان‌ را تشريح‌ كنيد. اگر سفارش‌هاي‌ زيادي‌ براي‌ محصولات‌ يا خدمات‌ دريافت‌ كنيد آيا طرحي‌ براي‌ افزايش‌ پرسنل‌ داريد؟

 

روش‌هاي‌ بايگاني‌

در اين قسمت ذكر مي نماييد كه از چه‌ سيستم‌ حسابداري‌ استفاده‌ مي‌كنيد و چرا چنين سيستمي را انتخاب‌ كرده‌ايد، چه‌ بخش‌ از بايگاني‌ در داخل‌ شركت‌ انجام‌ مي‌شود، چه‌ كسي‌ مسئول‌ بايگاني است‌، آيا از حسابدار خارجي‌ استفاده‌ مي‌كنيد، در اين‌ صورت‌ چه‌ كسي‌ در شركت‌ شما مسئول‌ مطالعة‌ گزارشات‌ مالي‌ و تجزيه‌ تحليل‌كردن‌ گزارش‌هاي‌ ارائه‌ شده‌ توسط‌ حسابدار است‌، اين‌ مطلب‌ مهم‌ است‌ كه‌ نشان‌ دهيد حسابدار شما به‌ چه‌ مواردي‌ رسيدگي‌ مي‌كند و شما در استفاده‌ از گزارشات‌ مالي‌ جهت‌ اعمال‌ تغييرات‌ در شركت‌ و سود آورتركردن‌ آن‌ چه ابزارهايي‌ در اختيار داريد. بعد از خواندن‌ اين‌ بخش‌ وام‌دهنده‌ از قابليت‌ شركت‌ شما در حفظ سوابق‌ مالي‌‌ و تغييرات آنها اطمينان‌ پيدا مي‌كند.

 

بيمه‌

بيمه‌ مورد مهمي‌ در هر كسب وكار‌ است‌. كارهاي‌ خدماتي‌ به‌ تعهد پرسنل‌، بيمه‌كردن‌ كالاهاي‌ مصرفي‌ درزمان‌ حمل‌ و نقل‌ ويا نگهداري‌ در شركت‌ توجه‌ دارند. براي نمونه اگر در شركت‌ از اتومبيلي استفاده‌ مي‌كنيد بايد در بيمه استفاده‌ از آن‌ ذكر شود. اگر مالك‌ محل‌ كسب‌ و كار خود هستيد به‌ بيمة‌ ملك‌ نياز داريد. برخي‌ كسب وكار‌ها به وجه‌الضمان‌ نياز دارند. ممكن‌ است‌ شركا خواستار بيمه‌ عمر باشند. لازم است انواع‌ مختلف‌ بيمة‌ متناسب‌ با كار خود را در نظر بگيريد. در اين بخش بگوئيد چه‌ نوع‌ بيمه‌اي‌ داريد و چرا آنرا انتخاب‌ كرده‌ايد، محدودة‌ زماني‌ بيمه‌ چقدر است‌ و بيمه‌گر چه‌ كسي‌ است‌. اطلاعات‌ مربوط‌ به بيمة‌ خود را به‌ روز نگهداري‌ كنيد.

 

امنيت‌

برطبق‌ گزارش‌ اطاق‌ بازرگاني‌ ايالات‌ متحده‌ بيش‌ از 30 درصد‌ مشكلات‌ كسب‌ و كارها در آمريكا از نادرستي كارگران‌ ناشي‌ مي‌شود. اين‌ امر به‌ دزدي كالاها و اطلاعات‌ مربوط‌ مي‌شود.

لازم است در اين بخش مسائل‌ امنيتي‌ مربوط‌ به‌كار خود را ذكر كنيد. مثلاً اگر داده‌هاي‌ چاپي‌ كامپيوتري‌ را دور مي‌ريزيد خردكنندة‌ كاغذ ابزار مناسب‌ و مقرون‌ به‌ صرفه‌اي‌ است‌. مسائل‌ مربوط‌ به‌ كار خود را پيش‌بيني‌ كنيد، اقدامات‌ امنيتي‌ مورد استفاده‌ را تشريح‌ كنيد، بگوئيد چرا آنها را انتخاب‌ كرده‌ايد و چه‌ كاري‌ براي‌ شما انجام‌ مي‌دهند. در اين‌ رابطه‌ با نمايندة‌ بيمه‌ صحبت‌ كنيد. با نصب‌ ابزارهاي‌ امنيتي‌ مي‌توانيد هزينه‌هاي‌ بيمه‌ را كاهش‌ داده‌ و از كسب وكار خود محافظت‌ كنيد.

 

خلاصه‌

تا اينجا‌ شما تمامي‌ بخش‌هايي‌ كه‌ بايد در بخش‌ كسب‌ و كار آورده‌ شوند را تشريح‌ كرده ايد. تاكيد مي شود كه در تهيه اين قسمت از كليد واژه‌ها استفاده‌ كنيد، مسائل‌ احتمالي‌ را پيش‌بيني‌ كنيد و راه‌حل‌هاي‌ مربوطه‌ را مشخص‌ نمائيد. روندهاي‌ صنعت‌ را تجزيه‌ و تحليل‌ كرده‌ و شركت‌ خود را براي‌ آينده‌ آماده‌ كنيد. وقتي‌ بخش‌ كسب‌ كار را به‌ پايان‌ رسانديد بايد به‌ بخش‌ بازاريابي‌ بپردازيد.

 

بازاريابي‌

دومين بخش‌ اصلي‌‌ طرح‌ تجاري‌ شما به‌ جزئيات‌ برنامه بازاريابي‌ مربوط‌ مي‌شود. برنامه بازاريابي‌ خوب‌ در توسعه‌ و موفقيت‌ كسب‌ و كار شما ضروري‌ است‌. اطلاعات‌ مربوط‌ به‌ بازار را با تأكيد بر بازارهدف موردنظر در اين‌ بخش‌ وارد كنيد. بايد مشتريان‌ خود را مشخص‌ كرده‌ و روشهاي‌ عرضة‌ محصولات‌ و خدمات‌ خود به‌ آنها را تشريح نماييد. در اين‌ جا عامل‌ اصلي‌ زمان‌ است‌. بررسي‌ و عرضة‌ برنامه بازاريابي‌ به‌ زمان‌ نياز دارد اما اين‌ زمان‌ ارزش صرف شدن را دارد. به‌خاطر داشته‌ بايد كه‌ به‌ درك‌ روشن‌ و صريحي‌ از خريداران‌ خود، استفاده‌ كنندگان‌ خدمات‌، علت‌ انتخاب‌ شركت‌ شما توسط آنان و نظر آنان‌ در مورد شركت‌ خود نياز داريد.

اين‌ بخش‌ را با خلاصة‌ يك‌ صفحه‌اي‌ از عناصر كليدي‌ برنامه بازاريابي‌ خود آغاز كنيد. در بخش‌ زير هركدام‌ از موارد ذكر شده‌ در اين‌ خلاصه‌ را تشريح‌ مي‌كنيم‌. گزارشات‌، پيش‌بيني‌هاي‌ توجيهي‌ و داده ها را در بخش‌ اسناد بياوريد. روش‌ كليد واژه‌ در اينجا هم‌ مفيد است‌. عناويني‌ كه‌ از نظر شما‌ منطقي‌ هستند بايد در اين‌ بخش‌ آورده‌ شوند.

 

بازار هدف

بازارهدف گروهي از مشتريان است كه خصوصيات مشتركي دارند كه آنها را از ديگر مشتريان تفكيك مي كند. لازم است اين مجموعه خصوصيات مشترك را كه باعث مي‏شود آنها مشتري شما باشند تشريح كنيد . بگوئيد تحقيق بازار خود را چگونه انجام داده ايد. منابع و نتايج شما كدامند؟ آمارهاي مربوط به بازارهدف شما كدامند؟ مشتريان شما در كجا كار و زندگي كرده و از كجا خريد مي كنند؟ آيا از محل زندگي خود خريد مي كنند يا از محل كار خود؟ آيا خدمات دهي در منازل مقرون به صرفه و به نفع مشتريان شما است؟

يافته‏هاي خود را با گزارشات مركز آمار، پرسشنامه ها و نتايج بازاريابي آزمايشي تطبيقي دهيد. بگوئيد از نظر منابع، نقاط قوت و ضعف چگونه مي‏توانيد به اين بازار سرويس دهيد. بر پيش بيني هاي معقول و درست مربوط به اندازة بازار تكيه كنيد.

 

رقابت

رقابت مستقيم ميان شركتهايي است كه محصولات يا خدمات مشابه را در يك بازار عرضه مي كنند. رقابت غيرمستقيم ميان شركتهايي است كه داراي محصولات و خدمات مشابه اما در بازارهاي هدف مختلف هستند. لازم است كه هر دو نوع رقيب را ارزيابي كنيد و نگرشهاي آنان را تعيين كنيد. آنان سعي مي‏كنند در كدام بخش از بازار نفوذ كنند، آيا مي‏توانيد به شكل بهتري در همان بازار عمل كنيد، آيا مي‏توانيد بازار بهتر و بدون رقيبي پيدا كنيد؟

براي جمع‏آوري، سازماندهي و ارزيابي اطلاعات مربوط به رقابت از عناوين مطروحه در ذيل استفاده كنيد. آناليز شما در مورد اين اطلاعات به برنامه ريزي ورود به بازار كمك مي كند. تعيين كنيد سهم بازار فعلي رقابت چقدر است؟ آيا مي‏توانيد اين سهم را بدست آوريد يا بايد جاهاي خالي بازار را پر كنيد.

 

عناوين مربوط به مقوله رقابت

1- نام رقبا

2- محل

3- محصولات يا خدمات ارائه شده

4- شيوه هاي توزيع

(عمده فروشي، خرده فروشي، فروشهاي شخصي، فروشهاي شركتي)

5- شيوه هاي ترفيع، تبليغ

6- ساختار قيمت گذاري

7- عملكرد(گذشته وحال)

8- سهم بازار

9-نقاط قوت

10- نقاط ضعف

بعد از تكميل اين بخش شما و قرض دهنده از رقبا، محل آنها، محصولات يا خدمات عرضه شده توسط آنها، برنامه رقابت با آنها مطلع خواهيد شد.

 

شيوه هاي توزيع

توزيع عبارتست از نحوة انتقال فيزيكي محصولات به مشتريان يا عرضة خدمات به آنان. توزيع رابطة نزديكي با بازار موردنظر دارد. در اين بخش الگوهاي خريد را مشخص كنيد. اگر محصولي را مي‏فروشيد آيا مشتريان شما از طريق پست يا بوسيلة كاتالوگ خريد مي‏كنند يا اينكه خريد خود را به شكل مستقيم از فروشگاه انجام مي‏دهند، آيا شما محصول خود را به شكل مستقيم يا از طريق نمايندة توليد كننده مي‏فروشيد؟ درصورت حمل محصول چه كسي هزينه‏هاي حمل را دريافت مي‏كند و از چه نوع حمل كننده‏اي استفاده مي‏كنيد؟ از كليد واژه‏ها براي پاسخ دادن به پرسش‏هاي مربوط به طرح توزيع استفاده كنيد. گزارشات آماري، برگه‏هاي مربوط به هزينه‏هاي حمل كننده، قرارداد با نمايندگان توليد كننده يا ديگر اسناد مربوطه را اضافه كنيد. اگر كار شما خدماتي است، آيا خدمات خود را در مغازه عرضه مي‏كنيد، آيا خدمات خود را با تماس‏هاي تلفني به محل عرضه مي‏كنيد، در اينصورت هزينة مسافت طي شده چقدر است، زمان واكنش برنامه ريزي شدة شما براي عرضة خدمات موردنياز مشتري چقدر است؟

مزايا و معايب روشهاي مختلف توزيع را ذكر كرده و دلايل مربوط به انتخاب هر روش را ذكر كنيد. مورد بهترين حالت فوق‏الذكر را به خاطر داشته باشيد. مواردغيرمنتظره را ذكر كنيد. مثلاً اگر كاركنان شركتي كه خدمات حمل ونقل محصولات شما را انجام مي دهد اعتصاب كنند، شما محصولات خود را چگونه توزيع مي‏كنيد، اگر وانت عرضه كنندة خدمات از كار بيفتد آيا خودروي ديگري در اختيار داريد كه به عنوان پشتيبان قابل استفاده باشد؟ جريان كاري معمول را ذكر كنيد.

 

تبليغات

تبليغات اين پيام را به مشتريان شما مي‏رساند كه محصول و خدمات شما خوب و مطلوب است. تبليغات خود را باتوجه به بازار موردنظر تهيه كنيد. تحقيق بازاريابي شما مشخص مي‏كند كه كدام كانال تلويزيون، راديو يا كدام نشريه براي بازار موردنظرمناسب‏تر است. تبليغات رقباي خود دراين رسانه ها را ارزيابي كنيد. نسخه هايي از تبليغات خود مثل بروشور، تبليغات پستي و توزيعي تهيه كنيد. به قرض دهنده بگوئيد هزينه‏هاي تبليغاتي خود را در كجا صرف مي‏كنيد، چرا اين روشها را انتخاب كرده‏ايد، پيام شما چگونه به بازار موردنظر مي‏رسد، رقابت تبليغاتي شما چه زماني آغاز مي‏شود، طرح تبليغاتي شما چقدر هزينه دارد و از چه نوع فرمتي براي تبليغ استفاده مي‏كنيد.

 

قيمت‏گذاري

ساختار قيمت‏گذاري شما در موفقيت كسب و كارتان بسيار مهم است و با تحقيق بازار و آناليز مسائل مالي تعيين مي‏شود. استراتژي بازاريابي اصلي، قيمت‏گذاري در دامنة بين حداكثر و حداقل قيمت است. سقف قيمت‏گذاري (حداكثر قيمت) بوسيلة بازار تعيين مي‏شود و بيشترين هزينه‏اي است كه مشتري براي يك محصول يا خدمات پرداخت مي‏كند و بر ارزش درك شده مشتري از محصول يا خدمت مبتني است.شما بايد مشخص نماييد كه هزينة رقابت چقدر است، كيفيت محصول يا خدماتي كه ارائه مي‏كنيد چيست، ماهيت تقاضا چيست و چه آينده‏اي را پيش‏بيني مي‏كنيد؟ قيمت حداقل پائين‏ترين قيمتي است كه با آن مي‏توانيد محصول يا خدمات خود را عرضه كنيد كه هزينه‏هاي شما را تامين كرده و سود قابل قبولي نيز دارد. تمامي هزينه‏ها را در نظر بگيريد. مواد خام، هزينة سربار دفاتر، حمل و نقل، هزينة خودرو، ماليات، بازپرداخت وام و بهره تعدادي از موارد هزينه‏ هستند. كسب و كار سودآور با قيمت بين حداقل و حداكثر كار مي‏كند. اختلاف ميان قيمت‏ها امكان دادن تخفيف، بدهي‏ها و برگشت را فراهم مي‏كند.

با فعاليت‏هاي ترويجي و تشويقي بر ارزش درك و استنباط شده توسط مشتري تاثير بگذلريد. بايد در مورد اين مطلب تصميم‏گيري كنيد كه محصولات و خدمات شما چه چيزي عرضه مي‏كنند كه ديگررقبا آنها را عرضه نمي‏كنند و بعد آنرا به عنوان مزيت منحصر به فرد ترويج كنيد.

 

طراحي محصول

بسته‏بندي و طراحي محصول در موفقيت كار شما نقش مهمي بازي مي‏كند. اين موارد اولين چيزهايي هستند كه به چشم مشتري مي‏آيند. خواسته‏هاي بازار موردنظر خود را در طرح نهايي محصول و طراحي بسته‏بندي در نظر بگيريد. موارد مطلوب را از نظر اندازه، شكل، رنگ ماده و عبارات چاپ شده روي محصول مشخص كنيد. بسته‏بندي، توجه عمومي را تا حد زيادي به خود جلب مي‏كند. از قوانين مربوط به بسته‏بندي و برچسب‏گذاري صحيح استفاده كنيد. از كليد واژه براي پاسخ دادن به پرسش‏هاي مربوط به طرح محصول و بسته‏بندي استفاده كنيد. طرح‏ها يا تصاوير (عكسها) را ضميمه كنيد. اطلاعات مربوط به حقوق مالكيت مثل حق كپي رايت، نشان تجاري يا حق اختراع را اضافه كنيد.

 

زمانبندي ورود به بازار

زمانبندي درود شما به بازار بسيار مهم است و به تحقيق و برنامه‏ريزي دقيق نياز دارد. عرضة محصولات و خدمات در زمان ومكان درست بر موفقيت شما تاثير بسيار دارد. نحوة دريافت محصول توسط مشتري تحت تاثير فصل، شرايط جوي و تعطيلات قرار دارد.

 

محل

اگر انتخاب محل به بازار هدف ارتباط دارد آنرا در اين بخش از طرح تجاري وارد كنيد. دلايل انتخاب خود را ذكر كنيد. ماهيت همسايگان شما چيست، آيا اين محل با تصويري كه از كسب وكار موردنظر داريد منطبق است، در اين منطقه رقابت در چه سطحي است، الگوي تردد و رفت وآمد چيست، وضعيت وشرايط اجاره يا خريد چيست، سابقة فعاليت محل موردنظر شما چيست، آيا ظرف چند ماه گذشته شركتي در اين منطقه ورشكست شده است (فعاليت خود را تغيير داده است)، اگر اينطور است ببينيد آيا اين امر به محل فعاليت ارتباطي داشته است يا خير. آيا منطقه‏اي كه قصد داريد طرح خودر ا در آن اجراء كنيد مبناي اقتصادي قوي و محكمي دارد، چه محل‏هاي ديگري را در نظر گرفته‏ايد؟ اينها پرسش‏هايي هستند كه مي‏توانيد آنها را در نظر بگيريد.

 

روندهاي صنعت

به تغييرات صنعتي توجه كنيد. تكنولوژي جديد محصولات جديدي را به بازار عرضه مي‏كند كه خدمات جديدي را خلق خواهند كرد. ژورنال‏هاي تجاري و گزارش‏هاي صنعتي منطقة خود را مطالعه كنيد. نحوة تغيير بازار خود را پيش‏بيني كرده و آنچه را كه مي‏خواهيد انجام دهيد برنامه‏ريزي كنيد.

 

 

اسناد مالي

هم‏اكنون آماده هستيد تا بخش سوم طرح خود را تهيه كنيد. سوابق مالي براي نشان دادن گزارش‏ها و وضعيت‏ مالي گذشته، حال و آينده (پيش‏بيني‏ها) بكار مي‏روند. در اين بخش اسناد اصلي را ذكر مي‏كنيم كه بايد در طرح تجاري خود وارد كنيد. در اين بخش هم پروفرماها و هم گزارشهاي مالي واقعي آورده مي شود. اگر اين كارها به ترتيب ذيل انجام شوند كار شما ساده‏تر خواهد شد:

خلاصه‏اي از نيازهاي مالي

كاربرد وجوه استقراضي

  انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 788

دانلود مستقیم جدیدترین طرح های توجیهی با طبقه بندی استانی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما